Groen wil een Brussels Railplan voor meer S-treinen en toegankelijke en comfortabele stations

23 Mei 2019

Groen wil een Brussels Railplan voor meer S-treinen en toegankelijke en comfortabele stations

Groen wil dat er echt geïnvesteerd wordt in het S-treinen-netwerk in Brussel om dat tot een volwaardig alternatief te maken voor verplaatsingen binnen het Gewest. Na een Groene steekproef bij lokale S-treinstations bleek dat er niet enkel veel meer treinen zouden moeten rijden, maar dat ook de regelmaat van die treinen een probleem is. Bovendien zijn heel wat stations erg moeilijk toegankelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit en ontbreekt het wachtende reizigers zo goed als altijd aan basiscomfort.


“Op 12 minuten van Ukkel naar Brussel-Centraal, op 6 minuten van Jette naar Brussel-Noord. Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn, maar met de trein kan het vandaag al. De trein zou dus een volwaardige oplossing kunnen zijn voor verplaatsingen binnen Brussel”, zegt Elke Van den Brandt, lijsttrekker Brussels Parlement (Groen). “Alleen zijn er heel wat stations waar het aanbod en de regelmaat van de treinen ondermaats is waardoor dit potentieel niet benut wordt. Groen wil dan ook een S-lijn aanbod langs alle 34 Brusselse stations, met om de 12 minuten een trein op elke S-lijn.”

Er moet ook één geïntegreerd ticket voor alle openbaar vervoer binnen Brussel komen, wat ook voor de auto- en fietsdeelsystemen gebruikt zou moeten worden. 

“Stations die enkel via een steile trap te bereiken zijn, haltes met maar één ticketautomaat waar je dan soms 200 meter moet voor omlopen, maar één schuilhuisje voor een druk perron, nergens zijn toiletten voorzien, overdekte fietsenstallingen zijn een grote uitzondering, enzovoort. Het lijkt wel alsof de NMBS mensen wil afschrikken om de trein te nemen”, zegt Bruno De Lille, lijstduwer voor het Brussels Parlement (Groen). “In 2019 is het onaanvaardbaar dat niet elk station integraal toegankelijk is voor mensen met een beperkte mobiliteit. Het wordt ook tijd dat we echt comfort bieden aan wachtende reizigers.”

De samenwerking met MIVB, TEC en De Lijn kan op heel wat plaatsen ook beter: goede overstapmogelijkheden naar bus, tram en metro zorgen ook voor extra reizigers en dus minder auto’s in het Gewest.

Elke Van den Brandt en Bruno De Lille: “Groen wil werk maken van een Railplan voor Brussel. Dat moet zorgen voor een groot aanbod aan extra S-treinen, een integrale toegankelijkheid van alle stations in het Gewest en comfortabele haltes voor de reizigers.”


Een overzicht van de resultaten van de steekproef die Groen Brussel deed in de S-treinstations Thurn & Taxis, Bordet, Ukkel Stalle, Diesdelle, Sint-Agatha-Berchem, Moensberg, Bockstaal, Haren, Ukkel Kalevoet en Evere is hier te vinden.