Kabinetsmedewerker voor Schepen in Schaarbeek
30 Juli 2025
Onze Schaarbeekse schepenen zoeken een kabinetsmedewerker. Interesse?
De Ecolo-Groen schepenen Vincent Vanhalewyn, Gudrun Willems en Thomas Eraly bouwen een gezamenlijk kabinet uit. Het kabinet volgt de dossiers op vlak van klimaat en energie, publieke ruimte, begroting, Franstalig onderwijs, Nederlandstalig onderwijs, jeugd- en cultuurbeleid, gelijke kansen en voogdij over het OCMW.
Elke schepen beschikt over een kabinetschef die verantwoordelijk is voor de opvolging van zijn of haar bevoegdheden. Zij werken samen in teamverband. Daarnaast heeft een gezamenlijke kabinet een ondersteuningsteam van twee medewerkers die instaan voor de opvolging van de beleidsprocessen, interne en externe communicatie voor het gehele kabinet en daarnaast de opvolging verzorgt van een aantal dossiers binnen de bevoegdheden.
ALGEMENE MISSIE
Als kabinetsmedewerker ben je een belangrijk aanspreekpunt van het kabinet en onderhoud je contacten met gemeentediensten, inwoners, organisaties en stakeholders. Je ondersteunt de schepenen op vlak van strategie en organisatie en zorgt voor een goede communicatie, de vlotte opvolging van beleidsdossiers en doorstroming van informatie. Je hebt een goed politiek en bestuurlijk inzicht en weet hoe je verschillende belangen bij elkaar kunt brengen.
- Je ondersteunt en vertegenwoordigt de schepenen in overleg met andere overheden en gemeentediensten. Je werkt nauw samen met collega’s binnen en buiten het gemeentehuis.
- Je beantwoordt gemakkelijk op mails en verwerkt informatie uit verslagen en rapporten; zowel in het Nederlands als in het Frans.
- Je volgt van nabij de politieke en budgettaire beslissingen van het college en de gemeenteraad.
- Een flexibele werkhouding is belangrijk. Occasioneel avond- en weekendwerk maken deel uit van deze functie en schrikken jou niet af.
VERANTWOORDELIJKHEDEN EN TAKEN:
💚 Communicatie
- Je zorgt voor het onthaal en bent het eerste contact met het kabinet.
- Je staat in voor de communicatie met burgers en stakeholders door het beheer en de opvolging van mails, inkomende en uitgaande post, de opmaak van nieuwsbrieven en sociale media.
- De realisatie van een communicatieplan over de bevoegdheden en de realisaties van de schepenen: planning, videomontages, beeldmateriaal aanmaken en verspreiden.
- Je antwoordt, samen met de kabinetschef, op de actualiteit en op vragen van inwoners gericht aan de schepen – zowel schriftelijk als mondeling.
- Je maakt voorstellen van antwoord en teksten voor de website, sociale media en het gemeenteblad ‘Schaarbeek Info’; inclusief proeflezen en vertaling naar je moedertaal.
💚 Ondersteuning
- Je organiseert vergaderingen; digitaal (Zoom) en op kantoor (reservatie en koffie).
- Je staat in voor secretariaatswerk en praktische afspraken in het gemeentehuis.
- Je zorgt voor een goed administratief beheer van databestanden en dossiers.
- Je maakt overzichten van beslissingen en begrotingen.
- Je bereidt administratief de Colleges en Gemeenteraden voor.
- Je houdt de stand van zaken van dossiers bij en volgt de planning in de tijd.
- Je hebt wekelijks overleg met de schepen en dagelijks met de kabinetschef.
💚 Beleidswerk
Je volgt een aantal bevoegdheden van de schepenen mee op en volgt concrete beleidsdossiers op, waaronder de bevoegdheid Nederlandstalig onderwijs, jeugd- en cultuurbeleid
VEREISTE COMPETENTIES EN VAARDIGHEDEN:
PROFIEL:
- Je hebt een bachelor of gelijkgesteld diploma.
- Je houdt van de Brusselse context en voelt je goed in een tweetalige omgeving.
- Je kan helder communiceren en maakt snel het verschil tussen hoofd- en bijzaak.
- Je hebt interesse voor de beleidsdomeinen van het kabinet: klimaat en energie, publieke ruimte, begroting, Franstalig onderwijs, Nederlandstalig onderwijs, jeugd- en cultuurbeleid, gelijke kansen en voogdij over het OCMW.
KENNIS EN VAARDIGHEDEN:
Persoonlijke kwaliteiten
- Je hebt een grote affiniteit met de bevoegdheden van de schepenen.
- Je hebt zin voor organisatie en werkt gestructureerd en nauwkeurig.
- Je hebt goede analytische vaardigheden.
- Je neemt graag verantwoordelijkheid op en werkt graag samen met anderen.
- Je bent resultaats- en oplossingsgericht.
- Je hebt communicatieve, luister- en sociale vaardigheden.
- Je werkt respectvol, discreet en loyaal.
Technische competenties:
- Tweetaligheid NL/FR is een basisvereiste voor deze functie; kennis van andere talen die in de gemeente worden gesproken is een pluspunt.
- Je bent digitaal onderlegd voor het dagelijks verwerken van informatie; je kent je weg in MS Office.
- Je kan vlot overweg met foto, video, webapplicaties en vormgeving in functie van hedendaagse externe communicatie vanuit de 3 schepenen.
- Goede schriftelijke en redactionele vaardigheden in het Nederlands en in het Frans.
Kennis die een pluspunt is voor de functie:
- Werking van een gemeentebestuur
- Kennis van het Schaarbeekse grondgebied
- Duurzame ontwikkeling
ONS AANBOD: voltijds contract van onbepaalde duur waarbij het contract wordt opgezegd op het einde van de bestuursperiode 2025-2030, volgens het barema B – administratief secretaris
PLAATS VAN TEWERKSTELLING: Gemeentehuis van Schaarbeek – Colignonplein – 1030 Schaarbeek
VOORDELEN:
- Mogelijkheid tot telewerk
- Aandacht voor een goed evenwicht tussen privé-en beroepsleven dankzij het regime van wettelijke en reglementaire verloven
- Valorisatie van beroepservaring
- Mogelijkheid tot het bekomen van een tweetaligheidspremie
- Hospitalisatieverzekering
- Opleidingsaanbod
- Gratis abonnement MIVB, tussenkomst in de kosten van andere duurzame transportmiddelen (voetganger, fiets, NMBS, TEC, De Lijn)
- Recht op maaltijdcheques
- Eindejaarspremie
SELECTIEPROCEDURE:
- Na ontvangst van uw kandidatuur, zal een eerste selectie doorgevoerd worden op basis van de informatie in uw CV en motivatiebrief. De kandidaten die het best beantwoorden aan het gezochte profiel zullen uitgenodigd worden voor een aanwervingsproef en/of een onderhoud.
- De kandidaturen (motivatiebrief, cv en diploma) kunnen ingediend worden bij schepen Gudrun Willems – [email protected]
- Deadline voor de sollicitaties: 17/08/2025
- Selectiegesprekken zijn voorzien in de week van 25 augustus 2025 (onmiddellijke indiensttreding is mogelijk).
Is deze job jou op het lijf geschreven? Stuur dan een korte motivatiemail met CV, diploma en motivatiebrief naar [email protected] ten laatste op 17 augustus 2025. Vragen? Stuur gerust een berichtje.
Groen wil de samenleving waarvoor ze zich inzet zo goed mogelijk weerspiegelen. Wij geloven in de kwaliteiten en vaardigheden die in één ieder van ons zit ongeacht gender, seksuele geaardheid, afkomst, geloof, leeftijd of handicap.