21 mei 2020

Veilige fietsinfrastructuur doet vrouwen meer fietsen

Met veilige fietsinfrastructuur vergroot het aantal vrouwelijke fietsers in een stad. Uit cijfers van het Fietsobservatorium 2019 blijkt dat vooral voor vrouwen een gebrek aan veiligheidsgevoel een hindernis vormt om de fiets te nemen. Want hoewel er een algemene jaarlijkse stijging is van 13% fietsers in de Brusselse straten, zijn vrouwen ondervertegenwoordigd. 'Met zowel veilige infrastructuur als gerichte acties, maken we het aantrekkelijker voor vrouwen om meer voor de fiets kiezen. De 40km fietspad die de regering op korte termijn aanlegt, is dus zeker een goede zaak,' zegt Arnaud Verstraete, Fractieleider voor Groen in het Brussels Parlement.

Net als in andere westerse steden, is er een rechtstreeks verband tussen veilige fietsinfrastructuur en het aantal fietsers. Hoe veiliger en comfortabeler de fietsinfrastructuur is, hoe hoger het aantal fietsers én hoe beter de verhouding tussen mannelijke en vrouwelijke fietsers is. Momenteel zijn vrouwelijke fietsers nog ondervertegenwoordigd in Brussel. Uit het Fietsobservatorium bleek dat slechts 36,1% van de geobserveerde fietsers vrouwen waren. Ook deze cijfers sprongen in het oog:

  • Vrouwen maken meer gebruik van veiligheidsattributen zoals fluohesjes (32% van de vrouwen t.o.v. 21% van de mannen) en fietshelmen (61% van de vrouwen t.o.v. 57% van de mannen), wat wijst op het feit dat ze zich niet altijd veilig voelen op de fiets.

  • Wanneer er een aanbod is, maken vrouwen graag gebruik van fietsinitiaties en -lessen. Enkele cijfers:

    • Opleiding Bike Experience: 400 opgeleide personen, waarvan 71% vrouwen
    • Via Velo project: 210 opgeleide deelnemers waaronder 200 vrouwen (95% vrouwen)
    • Lessen voor volwassen beginners: 250 deelnemers, waarvan 88,6% vrouwen

Op basis van deze resultaten werd een uitgebreidere onderzoek gedaan naar naar vrouwen op de fiets, waarvan het volledige rapport later dit jaar wordt voorgesteld.

Arnaud Verstraete: 'De resultaten uit de enquête wijzen erop dat het Gewest verder actie moet nemen zodat ook vrouwen vaker voor de fiets kiezen. In de eerste plaats door te zorgen voor veilige infrastructuur, if you build it, they will come, en daarnaast door het ondersteunen van fietsinitiatieven zoals lessen en initiaties. Met de nieuw fietspaden die recent aangelegd werden, zoals in de Wetstraat, zijn we alvast op de goede weg.'

 

De toekomst

Een fietsbeleid uitwerken zoals in steden als Amsterdam en Kopenhagen, is het ultieme doel. Maar ook in andere steden, die net als Brussel een inhaalbeweging maken - denk aan Parijs en Milaan - zijn best practices te halen. Het verkeersluw maken van wijken, is daar eentje van en o.a. daar zet Brussel met het mobiliteitsplan Good Move sterk op in. Arnaud Verstraete: 'Twee basiselementen van Good Move, onlangs nog bekrachtigd door de regering, zijn het aanleggen van ononderboken fietsassen en tegelijk het oplossen van grote knopen voor fietsers, zoals Sainctelette, Montgomery of Meiser. Dat het Brusselse mobiliteitsbeleid daarmee de juiste keuzes maakt, blijkt eens te meer uit de resultaten van het Fietsobservatorium.'

Reacties