30 jaar Brussels Pride, wij blijven werken aan veiligheid
12 Mei 2026
"Haat tegen LGBTQIA+-mensen is levend en wel. Dat wijst onderzoek jammer genoeg nog steeds uit. Daarom blijft Groen in het parlement werken op de veiligheid van de community."
"Geweld en intimidatie tegen LGBTQIA+-personen blijven een groot probleem in Brussel," stelt Stijn Bex, fractieleider van Groen in het Brussels Parlement.
"Organisaties zoals het RainbowHouse Brussels signaleren al jaren een stijging van geweld en discriminatie tegen LGBTQIA+-personen. Onderrapportering blijft bovendien een belangrijk probleem, dus het echte aantal incidenten ligt waarschijnlijk hoger," legt Bex uit.
Een studie van de Vrije Universiteit Brussel toonde bovendien aan dat 1 op de 5 jongeren geweld tegen homo’s aanvaardbaar vindt. Een stijging met 11 procentpunt in vijf jaar tijd en bij alle sociale groepen. Actie was dus nodig. Daarom legde Groen een resolutie neer in het Brussels Parlement.
Wat houdt die in?
- in samenwerking met de MIVB, safe.brussels, equal.brussels, het Rainbowhouse en andere middenveldorganisaties een Actieplan te ontwikkelen;
- de vorming van overheidspersoneel dat werkzaam is in de openbare ruimte of in contact staat met het publiek, uit te breiden en te versterken zodat zij zich bewust zijn van de uitdagingen in verband met de inclusie van LGBTQIA+-personen en in staat zijn op passende wijze te reageren op bepaalde (micro)agressies en ongepast gedrag en/of wangedrag jegens LGBTQIA+-personen;
- het meldingsproject van equal.brussels, safe.brussels en het Rainbowhouse onmiddellijk herop te starten;
- binnen het Globaal Veiligheids- en Preventieplan van safe.brussels te voorzien in opleiding en bewustmaking van politieambtenaren en -agenten omtrent LGBTQIA+-foob geweld en de specifieke kenmerken ervan om zo secundaire victimisatie te voorkomen, de doorverwijzing tot psychologische ondersteuning voor slachtoffers via de politiezones te verbeteren en in samenwerking met politiezones werk te maken van een uniform LGBTQIA+-vriendelijk meldingsprotocol, inclusief training voor wijkagenten;
- de aangiftebereidheid van LGBTQIA+-slachtoffers van geweld te verhogen door de aangifteprocedures te vereenvoudigen, de vertrouwelijkheid van gegevens te waarborgen, queer-vriendelijke slachtofferhulp te versterken en de opvolging en vervolging van haatmisdrijven te verbeteren;
- pistes te onderzoeken om in samenwerking met andere beleidsniveaus te werken aan de begeleiding van plegers, naar het voorbeeld van goede praktijken rond andere vormen van geweld;
- rekening houdend met bovenstaande elementen werk te maken van de opstart van een nieuw Brussels actieplan voor de inclusie van LGBTQIA+-personen 2026-2029, met daarin specifieke aandacht voor geweld en discriminatie jegens LGBTQIA+-personen.
De resolutie werd unaniem gestemd in het parlement. "Het is fijn om te voelen dat we hier, ondanks alle politieke verschillen tussen de partijen, over eens kunnen zijn," zegt de fractieleider. "Maar hiermee is het probleem natuurlijk niet opgelost, daarom nam ik dit belangrijke onderwerp ook mee naar de onderhandelingstafel voor de Brusselse regering."
Dankzij de grote gedragenheid die Groen bouwde rond haar resolutie, het werk van Bex en de andere Groenen aan de onderhandelingstafel en de druk die het Brusselse middenveld doorheen heel de formatieperiode bleef uitoefenen, prijkt nu deze zin in de beleidsverklaring van de regering:
'Er komt een evaluatie van de actieplannen tegen geweld op vrouwen en tegen lgbtqia+-personen, tegen racisme en antisemitisme en tegen sociaal isolement. Zo nodig werkt de regering een nieuw actieplan uit.'
"Dat de regering erkent dat dit een prioriteit moet zijn in het Brussels beleid is een belangrijke stap. Elke Brusselaar moet zich veilig voelen in onze stad. Dat werkte ik naartoe met de resolutie en daar blijf ik naartoe werken nu er een regering is."