Groen en Ecolo vragen centraal meldpunt voor geweld tegen LGBTQIA+
19 Mei 2026
“Als Europese hoofdstad die de regenboogkleuren hoog in het vaandel draagt, moet Brussel concrete maatregelen nemen om het welzijn en de veiligheid van deze minderheidsgroep te waarborgen, want het is onze taak om ervoor te zorgen dat iedereen, ongeacht zijn affectieve geaardheid, genderidentiteit of manier waarop hij die tot uiting brengt, het basisrecht op een veilig en waardig leven kan genieten.” - Stijn Bex
Ecolo en Groen leggen een resolutie neer om een centraal meldpunt op te richten voor al het geweld tegen LGBTQIA+-personen in Brussel. De timing kon niet symbolischer: een paar dagen na Pride, waar ook weer geweld tegen queer performers te betreuren was.
Het voorstel van Groenen Stijn Bex (Groen), Margaux De Ré (Ecolo) en Farida Tahar (Ecolo) stelt dat “uit recent bekendgemaakte statistieken van Unia en het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen blijkt dat de slechte behandeling van LGBTQIA+-personen in ons land zorgwekkend is toegenomen”. Het gaat niet enkel over verbaal en fysiek geweld. De respondenten uit het onderzoek rapporteren ook intimidatie en uitsluiting tot zorg en vooroordelen bij het zoeken van een woning of job.
Om die problemen aan te pakken stellen Ecolo en Groen een meldpunt voor waar alle klachten van slachtoffers van geweld tegen queer-personen terechtkunnen.
De politie heeft al specifieke contactpersonen om dit soort klachten af te handelen, maar het vertrouwen van de gemeenschap in die 'rainbow cops' is voorlopig nog laag. 'Die werking bij politie verdwijnt niet,' legt Bex uit. 'Het meldpunt krijgt een aanvullende rol: een neutrale, gediversifieerde en veilige ruimte bieden waar slachtoffers terechtkunnen in een niet-institutionele omgeving zonder enig oordeel te hoeven vrezen.'
Fractieleider van Groen, Stijn Bex, komt al lang op voor de rechten van de LGBTQIA+-gemeenschap. “Het is belangrijk dat mensen worden aangemoedigd om klacht in te dienen”, reageert hij dan ook in BRUZZ. “En dat geen enkele klacht onbeantwoord blijft én dat er een garantie is van anonimiteit.”
Het werk stopt ook niet bij het meldpunt, volgens Bex: 'De regering voorziet sowieso een herevaluatie van de huidige aanpak om de veiligheid van LGBTQIA+ Brusselaars te garanderen. Ik roep dan ook zowel de meerderheidspartijen als de oppositie op om met ideeën te komen om die aanpak nog te verbeteren. We trekken dat werk bovendien open door hoorzittingen te organiseren in de commissie Gelijke Kansen. Daar kunnen we dan het advies van het middenveld horen. Voor Groen is het essentieel dat de regering hier werk van maakt.'