De zone 30 wordt 5 jaar!
19 Mei 2026
"De Stad 30 maakt Brussel rustiger, veiliger en aangenamer voor iedereen. Vijf jaar later zien we duidelijk: het werkt." - Elke Van den Brandt, minister van Mobiliteit
Al vijf jaar is 30 km per uur de norm in Brussel. In Schaarbeek is dat zelfs al zeven jaar zo. Dat vieren we! Want een stad waar auto’s trager rijden, is een stad waar kinderen veiliger kunnen stappen, fietsen en spelen.
1. Minder zware ongevallen. Aan 30 km/u is de kans op een dodelijk ongeval veel kleiner. Een lagere snelheid redt levens.
2. Veiliger voor kinderen. Kinderen kunnen veiliger naar school stappen of fietsen.
3. Minder lawaai. Minder optrekken, remmen en bandengeluid zorgt voor rustigere straten.
4. Nauwelijks langer onderweg. Auto’s rijden trager, maar trajecten duren gemiddeld bijna niet langer.
5. Een aangenamere stad. Meer rust en veiligheid maken buurten leefbaarder en gezelliger. Brussel was pionier met de Stad 30 en andere Europese steden volgen nu hetzelfde voorbeeld. Op naar nóg veiligere straten.
Heel wat om te vieren dus en daarom deelden minister Elke Van den Brandt en schepen Gudrun Willems 's morgens cupcakes uit aan voorbijgangers in Schaarbeek. "Veilige straten, dat smaakt naar meer," lacht de minister nog tijdens de actie. "De zone 30 werkt, die verandering is ingezet," voegt schepen Gudrun toe, "dus we zetten ons beleid voor veiligere straten de komende jaren verder."