Groen licht voor de heraanleg van de Keizer Karellaan
08 September 2025
"De Keizer Karellaan wordt geen muur meer die wijken scheidt, maar een aangename stadsboulevard die verbindt."
Goed nieuws: de vergunning voor de heraanleg van de Keizer Karellaan is binnen. Na jaren hard werk met Brussels Mobiliteit kunnen we eindelijk perspectief bieden.
De Keizer Karellaan verandert de komende jaren van een grijze verkeersas in een groene stadsboulevard met veilige fietspaden, nieuwe bomen en groene ruimtes wordt de laan een plek waar bewoners, handelaars en bezoekers zich thuis voelen.
Wat mag je verwachten?
- Meer veiligheid: we pakken het zwarte punt aan bij de ingang van de Annie Cordytunnel en de basiliek, en zorgen voor een veilige schoolomgeving.
- Meer groen: nieuwe bomen en pleintjes maken van de laan een aangenamere plek om te wandelen, fietsen of gewoon even te zitten.
- Meer leven: de Keizer Karellaan wordt aantrekkelijker voor de buurt en de handelaars. Een as die niet langer verdeelt, maar samenbrengt.
Onze visie
We blijven ons inzetten om de stad leefbaar en veilig te maken voor iedereen. Met dit project zetten we een grote stap vooruit: minder beton, meer ruimte voor ontmoeting, en een gezonde mix van mobiliteit.
Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt: "Na een intense samenwerking met Brussels Mobiliteit zijn we trots dat de vergunning voor de heraanleg van de Keizer Karellaan rond is en dat we perspectief kunnen bieden. De Keizer Karellaan wordt geen muur meer die wijken scheidt, maar een aangename stadsboulevard die verbindt. Met een veilig fietspad, nieuwe bomen, groene ruimtes en pleintjes om te zitten geven we veel terug aan de buurt. Zo creëren we een veilige schoolomgeving, pakken we een zwart punt aan bij de ingang van de Annie Cordytunnel en de basiliek, en maken we de laan aantrekkelijker voor bewoners, handelaars en bezoekers."
De Keizer Karellaan wordt zo opnieuw een plek waar Brusselaars elkaar ontmoeten, bewegen en genieten, midden in hun stad 💚

