Mobility as a Service (MaaS): naar een Brusselse mobiliteit 2.0

12 November 2019

Mobility as a Service (MaaS): naar een Brusselse mobiliteit 2.0

"MaaS is de ultieme modalshift, weg van bezit naar gebruik, met de consument centraal."

Mobility as a Service (MaaS) is de integratie en combinatie van verschillende vervoerswijzen, openbaar en privé, in een technologisch platform door middel waarvan de gebruiker toegang heeft tot het gehele geïntegreerde mobiliteitsaanbod, de meest efficiënte trajecten voor zijn verplaatsingen kan berekenen en beheren op basis van vooraf bepaalde criteria en de verschillende vervoerswijzen kan reserveren en betalen.

De Belgische tarief- en ticketintegratie (NMBS, MIVB, De Lijn, TEC)  was inderdaad een processie van Echternach. Maar de tijd heeft niet stilgestaan. Vandaag kunnen we dromen van een systeem dat nog veel verder gaat: MaaS of Mobility as a Service. Als gebruiker open je dan één applicatie waarmee je alles kunt vinden: parkeerplaatsen, steps, bus-, trein- of tramtickets, deelauto's, laadpalen voor elektrische auto's, enzovoort. Het toont de meest efficiënte combinatie voor alle trajecten en je kan er alles reserveren én betalen.

Het goede nieuws is: de Brusselse regering en onze minister Elke Van den Brandt hebben de ambitie om Brussel als een laboratorium van deze nieuwe ontwikkeling te zien en zelf een systeem op poten te zetten, volledig binnen de mobiliteitsambities van het gewest: veilig, groen en sociaal. 

En daarvoor krijgt de regering volop onze steun. Want MaaS is de ultieme modalshift, weg van bezit naar gebruik, met de consument centraal. Een groene, sociale en efficiënte mobiliteitsoplossing voor de toekomst. Een mobiliteit 2.0.