Groen Brussel reageert op gelekte onderwijsnota: "Focus op de noden van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel"
26 Augustus 2024
"Onderwijs is geen kwestie van simpelweg Vlaamse recepten kopiëren. We moeten vertrekken vanuit onze sterktes en kiezen voor onderwijs op maat van Brussel en de noden van de Brusselaars."
Aanstaande maandag start het nieuwe schooljaar voor de leerlingen en leerkrachten van het Franstalig onderwijs, terwijl het Nederlandstalig onderwijs nog twee weken vakantie heeft. De verschillende vakantieregelingen voor het Nederlandstalig en Franstalig onderwijs in Brussel blijven voor problemen zorgen. Groen-parlementslid Emile Luhahi roept de Vlaamse onderhandelaars op om de specifieke behoeften van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel niet uit het oog te verliezen: "Vertrek vanuit onze sterktes en stem het onderwijs af op de noden van Brussel."
Het Franstalig onderwijs heeft een kortere zomervakantie en vier langere rustperiodes gedurende een evenwichtig verdeeld schooljaar. Dat het Nederlandstalig onderwijs vasthoudt aan het oude systeem, zorgt voor problemen bij veel Brusselse gezinnen. “Gezinnen met kinderen in beide onderwijssystemen staan voor problemen: ouders moeten opvang regelen voor de verschillende vakantieperiodes", zegt kersvers Groen-parlementlid Emile Luhahi. Ook voor de organisatie van openbaar vervoer, speelpleinwerking, jeugdwerk, buitenschoolse opvang, en sportkampen zijn de verschillende regelingen een uitdaging. "Bovendien is het moeilijker om van het vakantieaanbod in de andere taal gebruik te maken. Dit gaat ten koste van de meertaligheid, die juist zo cruciaal is voor Brusselaars," zegt Luhahi, die zelf Frans sprak thuis, maar les volgde in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel.
Voor Brusselse leerkrachten is de situatie ook problematisch. Het is moeilijk voor leerkrachten met kinderen in het Franstalig onderwijs om in het Nederlandstalig onderwijs les te geven en omgekeerd. Hoewel het positief zou zijn als meer Franstalige leerkrachten in het Nederlandstalig onderwijs zouden werken en vice versa, zet de verschillende vakantieregeling hier ook een rem op. "Gezien het prangende lerarentekort kunnen we ons deze situatie niet veroorloven," benadrukt Groen.
In de pers over de gelekte onderwijsnota uit het Vlaamse regeerakkoord wordt niets vermeld over het afstemmen van de verschillende vakantieregelingen, ondanks de pedagogische voordelen die dit zou bieden. Een langere herfst- en krokusvakantie geeft leerlingen de kans om beter tot rust te komen, en door een kortere zomervakantie gaat er minder leerstof verloren, wat vooral kwetsbare leerlingen ten goede komt. Groen Brussel pleit er dan ook voor dat het Nederlandstalig onderwijs het systeem van Franstalig België overneemt. Ook de Brusselse afdelingen van Vooruit en CD&V hebben campagne gevoerd voor gelijke schoolvakanties. "Deze partijen zitten mee aan de onderhandelingstafel. Zullen ze de belangen van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel verdedigen?" vraagt Luhahi zich af. Met een resolutie wil Luhahi het thema in Brussel hoog op de agenda houden de komende legislatuur.
Door twee verschillende systemen te blijven hanteren, worden de Brusselaars in de steek gelaten, vindt Luhahi. Groen vreest dan ook dat de specifieke noden van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel genegeerd worden in de nieuwe onderwijsnota: "Een toelatingsexamen voor de lerarenopleiding, GAS-boetes uitdelen aan ouders, een "kwalificatiebewijs" voor Nederlands... Dit zijn symboolmaatregelen die kwetsbare gezinnen harder treffen en juist meer obstakels creëren." Er wordt te weinig gezegd over hoe de volgende Vlaamse regering het lerarentekort, dat ook in Brussel een kookpunt bereikt heeft, wil aanpakken. "Leerlingen kregen het afgelopen schooljaar minder les omdat er te weinig leerkrachten zijn. Strafmaatregelen voor kwetsbare gezinnen invoeren terwijl er een groot tekort is aan leerkrachten, is ongelooflijk misplaatst." Luhahi roept de Vlaamse onderhandelaars op om de specifieke behoeften van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel niet uit het oog te verliezen. "Onderwijs is geen kwestie van simpelweg Vlaamse recepten kopiëren," besluit Luhahi. "Het lerarentekort in Brussel moet aangepakt worden. We moeten vertrekken vanuit onze sterktes en kiezen voor onderwijs op maat van Brussel en de noden van de Brusselaars."