Je verplaatsen met de bus of tram gaat nu al sneller in Brussel dankzij Good Move

29 Maart 2023

Stad Brussel

Je verplaatsen met de bus of tram gaat nu al sneller in Brussel dankzij Good Move

“Dit zijn allemaal belangrijke stappen richting het uiteindelijke doel: van onze Brusselse wijken bruisende ontmoetingsplekken maken, waar bewoners en bezoekers zich gezond, veilig en vlot kunnen verplaatsen”

Stad Brussel, 29 maart 2023 De bussen en trams rijden vlotter door Stad Brussel dankzij het nieuwe circulatieschema Good Move. Nauwelijks zes maanden na de implementatie van het circulatieplan in de Vijfhoek tonen cijfers van de MIVB woensdagochtend dat de bussen en trams stipter zijn. Bus- en tramreizigers komen zelfs sneller op hun bestemming aan in de spitsuren.
 

Schepen van Mobiliteit in Stad Brussel Bart Dhondt reageert: "Deze eerste resultaten zijn exact wat we wilden realiseren voor de Brusselaars en haar bezoekers: Good Move zorgt ervoor dat wie de bus of tram neemt beloond wordt. De bussen en trams zijn nu stipter. Naar je werk gaan of de kinderen afzetten aan school gaat nu zelfs sneller dan vroeger tijdens de spits! Wie dacht vertragingen te gebruiken als excuus, zal nu iets anders moeten uitvinden. 

Door de verkeersfilter in de Koningsstraat winnen de trams 92 en 93 tussen Botanique en de Louizalaan tijd in de spitsuren ‘s ochtends en ‘s avonds. 's Ochtends winnen ze 1 minuut op een traject van 11 minuten vóór Good Move, 's avonds gaan er 2 minuten af van de reistijd van het traject dat vroeger 13 minuten duurde. De reistijden zijn ook verminderd op zes buslijnen (46, 89, 29, 63, 65 en 66), met winsten tot vijf minuten tijdens de avondspits, afhankelijk van de lijn. 

Buslijn 46, die de Anderlechtsepoort met IJzer verbindt, heeft sinds de invoering van Good Move het record in handen wat betreft reistijdwinst, met een verbetering van 25% ten opzichte van vóór het plan. Het traject was vroeger 20 minuten. Nu doe je er nog slechts een kwartier over.

Dit bevestigt dat het Good Move-plan twee positieve gevolgen heeft: het creëert een aangenamere stad met minder lawaai en luchtvervuiling en het maakt het stappen, fietsen, bus en tram nemen ook aantrekkelijker. Die gunstige effecten zijn vandaag al zichtbaar, na nauwelijks een half jaar. 

"Zo maken we de alternatieven voor de auto steeds aantrekkelijker. Afspreken met de vrienden in het centrum, een film of concert meepikken: je kan er nu op rekenen dat je bus of tram je mooi op tijd op je bestemming brengt. Hoe beter de ervaring, hoe meer Brusselaars en bezoekers we zullen overtuigen om zich met onze bussen, trams en metro te verplaatsen. Dat het werkt, zien we jaar na jaar", voegt Bart Dhondt toe. 

Eerder bleek uit tellingen dat het circulatieplan na 3 maanden al leidde tot een vermindering van 20% van het autoverkeer in het stadscentrum. Het aantal fietsers steeg dan weer met 20%.

Dit zijn allemaal belangrijke stappen richting het uiteindelijke doel: van onze Brusselse wijken bruisende ontmoetingsplekken maken, waar bewoners en bezoekers zich gezond, veilig en vlot kunnen verplaatsen”, zegt Bart Dhondt.