Groen pleit voor lage-geluidszone in de strijd tegen lawaai

17 December 2024

Groen pleit voor lage-geluidszone in de strijd tegen lawaai

Overmatig lawaai is gelinkt aan stress, slaapstoornissen, depressie en zelfs hartziekten. Dit moet een politieke prioriteit zijn en blijven.

De zone 30 doet sinds haar invoering in 2021 de rijsnelheid van voertuigen dalen. Lotte Stoops, Groen-parlementslid, benadrukt in het Brussels Parlement: "Dit is een overwinning voor de gezondheid van alle Brusselaars. De volgende stap is een lage-geluidszone met controle door geluidsflitspalen zodat we knalpotterreur tegen kunnen gaan." Minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt, volgt Stoops in haar redenering en zegt de invoering van een lage-geluidszone genegen te zijn.

Twee types geluidsradars werden de voorbije jaren getest en volgens minister Maron bleken ze hun werk uitstekend te doen. Ze bevestigden dat de invoering van de zone 30 alvast een belangrijke stap was om verkeerslawaai te verminderen. "De testen bewijzen het: hoe lager de snelheid en hoe lager het gewicht, hoe beperkter de geluidsvervuiling," aldus Stoops. Minister Van den Brandt blijft alvast stevig inzetten op de handhaving van de zone 30.

Lage-geluidszone tegen knalpotterreur

Geluidsradars kunnen te luide wagens of brommers nu al opsporen. Op termijn kunnen ze ook ingezet worden als 'geluidsflitspaal' voor handhaving. Daar moeten nog drie voorwaarden vervuld zijn: nieuwe Europese wetgeving rond privacy, een homologatie van de toestellen die begin 2025 verwacht wordt en ten slotte een geluidsnorm voor gemotoriseerd verkeer om overtreders daadwerkelijk te kunnen beboeten. Dat laat minister van Leefmilieu Maron weten in antwoord op een vraag van Stoops.

"Als we weten dat 6000 overtredingen veroorzaakt worden door 100 veelplegers, dan zie je meteen wat voor impact zo'n geluidsnorm met de juiste handhaving kan hebben. Het is hoog tijd dat Brussel een lage-geluidszone wordt." zegt Stoops.

Om naast controles ook geluidsradars in te zetten voor handhaving is het dus te vroeg, maar er bestaan wel al toestellen die gebruikt kunnen worden voor bewustmaking. Daar wil Stoops binnenkort al mee aan de slag. "Net dat was de allereerste aanbeveling van de burgercommissie over geluidshinder in het verkeer: zorgen dat mensen weten hoe zwaar de impact van geluidsvervuiling op hun gezondheid is."

Lawaai schaadt de gezondheid

Geluidsvervuiling is immers een onderschatte gezondheidsdreiging in Brussel, met een jaarlijkse kost van 500 miljoen euro. Het probleem treft bovendien vooral kwetsbare Brusselaars in slecht geïsoleerde woningen: die houden schadelijk lawaai amper buiten. Stoops waarschuwt: "Overmatig lawaai is gelinkt aan stress, slaapstoornissen, depressie en zelfs hartziekten. Dit moet een politieke prioriteit zijn en blijven."

Stillere sirenes: een eerste Groene win voor 2025

Vanaf januari zal het geluidsniveau van de sirenes van nieuwe ambulances, brandweer- en politiewagens in het Brussels Gewest niet meer dan 100 decibel mogen bedragen. 's Nachts wordt dit niveau verder beperkt tot 90 decibel: een ambitieus doel om de slaapkwaliteit en de gezondheid van de Brusselaars te verbeteren. "Als hierdoor meer Brusselaars beter kunnen slapen, dan doen we ons werk goed," besluit Stoops.