Zes maanden circulatieplan Good Move: een bruisende Vijfhoek met minder transitverkeer
16 Februari 2023
"We zien dat bezoekers en pendelaars zich steeds meer op andere manieren verplaatsen."
Vandaag is het exact zes maanden geleden dat een nieuw circulatieplan werd ingevoerd in de Vijfhoek van Stad Brussel. Met het plan wil het stadsbestuur het transitverkeer in de woon en handelswijken van het centrum verminderen. Zo krijgen de duizenden dagelijkse bezoekers meer ruimte om te wandelen, shoppen, fietsen in straten met minder lawaai, gezondere lucht en waar het een pak veiliger is. Ook al is het nog te vroeg om conclusies te trekken, de eerste tellingen tonen aan dat er een pak minder auto’s het centrum doorkruisen en dat er daar tegenover heel wat meer fietsers geteld worden.
“Voor conclusies is het te vroeg, maar de trend die we zien, ligt in lijn met onze verwachtingen. De zogenaamde modal shift is volop aan de gang. We zien dat bezoekers en pendelaars zich steeds meer op andere manieren verplaatsen, en dat Brussel bezoekers van binnen- en buitenland blijft verleiden. Zo mochten we 3,6 miljoen bezoekers verwelkomen op de laatste editie van Winterpret. Er kwamen meer mensen van buiten Brussel, en we zagen een pak minder problemen,” zegt Bart Dhondt, Schepen van Mobiliteit in Stad Brussel.
Op 74 plaatsen in de Vijfhoek en op de Kleine Ring werd op 21 oktober 2021 en 8 november 2022 het aantal auto’s en fietsers geteld (zie de kaart met de plaatsen hieronder). Dat gebeurde telkens tussen 8 u. en 9 u. ’s ochtends, en tussen 17 u. en 18 u. ’s avonds. De tellingen tonen aan dat er op ongeveer 1 jaar, en dus 3 maanden na de invoering van Good Move in de Vijfhoek, minder auto’s door de Vijfhoek rijden.
Op de 30 punten op de Kleine Ring, de zogenaamde intersecties, tonen de tellingen dat het autoverkeer daalde met 16%. Op de 44 punten binnen de Vijfhoek daalde het autoverkeer met 19,2 %. Dat terwijl de reistijden op de Kleine Ring rond de Vijfhoek nagenoeg gelijk bleven of eerder lijken te verbeteren.
De tellingen van november 2022 gebeurden tijdens een periode toen de werken aan de Troontunnel nog overdag plaatsvonden, en verklaren in de meeste gevallen de stijgingen van het autoverkeer op sommige plaatsen.
De tellingen tonen ook dat meer mensen voor de fiets kiezen om zich te verplaatsen: een stijging van 23% tijdens de ochtendspits, en een stijging van 13% tijdens de avondspits gemiddeld.
Dankzij het circulatieplan en de wijzigende verplaatsingsgewoonten, komt er op verschillende plaatsen in de Vijfhoek ruimte vrij en worden veel plaatsen ook rustiger, veiliger en aangenamer. Op die manier kan de stad nu al de openbare ruimte zo heraanleggen met meer groen en plekken comfortabeler maken voor wandelaars, fietsers en mensen met beperkte mobiliteit. Zo krijgen op dit moment de Sint-Katelijnestraat en de Adolphe Maxlaan een volledige heraanleg.
“Mobiliteit is op die manier een hefboom voor een kwalitatievere openbare ruimte. Straten waar voorheen auto’s door raasden, worden bruisende ontmoetingsplekken. En dat wordt gesmaakt. Er komen steeds meer menen in onze stad wonen, en ook kleine en grote bedrijven kiezen net daarom voor Brussel”, zegt Bart Dhondt.