Deze plannen voorzien een ontmoetingsplek met plaats voor voetgangers, spelende kinderen, picknickende families, evenementen en fietsers.
Na het openbare onderzoek van vorig jaar, heeft de overlegcommissie gisteren de resultaten van het tweede openbare onderzoek bekeken. Minister Elke Van den Brandt heeft de plannen voor de toekomst van de Marchantbrug, die vorig jaar al eens werden voorgelegd, extra verduidelijkt. Deze plannen voorzien een ontmoetingsplek met plaats voor voetgangers, spelende kinderen, picknickende families, evenementen en fietsers. Ze geven ook de mogelijkheid - indien nodig - aan de brandweer en ziekenwagens om over de brug te rijden. En ook een buslijn kan passeren indien de MIVB daar plannen voor heeft. Kortom: de plannen zijn exact wat de gemeente Anderlecht vorig jaar aan het Brussels Gewest heeft gevraagd.
In de gemeenteraad hebben wij nu gezien dat wij met Ecolo-Groen spijtig genoeg de enige 2 politieke partijen zijn in Anderlecht, die willen dat deze fantastische plek behouden blijft. Alle andere partijen (PS, Les Engagés, DéFI en Vooruit) stemmen voor de terugkeer van autoverkeer op deze plek. Dus: geen verbindend park voor de wijk, geen tafels, geen banken, geen zonsondergang, geen feestjes meer maar camions, auto’s, lawaai en vervuiling. Zij willen terug naar de situatie van 10 jaar geleden. Wij met Ecolo-Groen daarentegen, gaan voor de stad van de toekomst.
Het belangrijkste argument voor camions op de brug blijft de economische ontwikkeling van de nieuwe wijk Biestebroeck, terwijl ondertussen verschillende studies bewijzen dat de economie niet afhankelijk is van het rijden van camions over de Marchantbrug. In tegendeel: economische partners en burgers hebben dat nogmaals - voor de tweede keer - heel duidelijk gemaakt. Een wijk die aantrekkelijk is en waar mensen graag wonen en zich veilig kunnen verplaatsen, is ook een een goede plek voor een bloeiende economie.
Wij weten dat het moed en visie vraagt om tegen de stroom in ideeën te blijven verdedigen. Maar hier is het zelfs voor vrienden van ingewikkelde politieke beslissingen enorm simpel: deze ontmoetingsplek is ontstaan op initiatief van de burgers van onze gemeente. Hier hebben Anderlechtenaren daadkrachtig een antwoord gegeven op de vraag: 'Hoe ziet de stad van de toekomst eruit? Hoe willen wij samen leven? Hoe willen wij openbare ruimte gebruiken?' Dan lijkt onze Marchantbrug plots zelfs een beetje klein en het antwoord evident: laat ons gewoon van de mooie Marchantbrug genieten en deze voor iedereen behouden.
Susanne Müller-Hübsch, schepen van Ecolo-Groen in Anderlecht
____________________
Le projet, présenté lors de la commission de concertation ce matin, est un compromis. La Région propose un projet qui donne l’occasion au SIAMU d’y passer en cas d’urgence, d’utiliser le pont comme lieu de rencontre et comme passage aisée pour les cyclistes et les piétons, et croyez-moi ils sont nombreux les piétons qui profitent de cet espace. Et, il laisse la place si éventuellement un jour la STIB y envisage une nouvelle ligne, ce que nous appelons de nos vœux.
Sur l’avis de la commune dans cette commission de concertation, il y a un désaccord au sein du collège. PS, les Engagés, Défi et Vooruit veulent au plus vite possible mettre du trafic automobiliste sur le pont. Ecolo-groen ne voit pas les choses sous cet angle unique. Car nous choississons l’avenir. Les écologistes partagent une vision de la ville tournée vers l’avenir. Nous ne sommes pas coincés dans le passé. Nous voulons rétablir l'équilibre dans l’espace public, et le partager équitablement entre les usagers et les divers moyens de transport et ce, au bénéfice de tous les usagers. Entendez-moi bien : TOUS et TOUTES ont le droit a occuper cet espace public. Une rue n’est pas uniquement la voie automobile de A à B, mais aussi un lieu de rencontre.
Concernant l'argument récurrent que le pont rouvert est une demande des partenaires économiques dans le nouveau quartier, nous répondons : il faut se baser sur les faits et les études et arrêter de stagner dans l’émotionnel et la nostalgie d’une époque révolue. Les études de mobilité et d'incidence montrent que pour un bon développement du quartier et de l'économie du quartier, c'est mieux de développer un espace public vert, sécurisé et qualitatif.
Surtout qu’en ville. L’espace public, c’est notre lieu de vie aussi. Et on ne veut pas un lieu de vie trop bruyant. On ne veut pas un lieu de vie qui charge les poumons de nos enfants, de nos aïeux, des plus vulnérables aux émissions toxique, nous refusons un lieu où l’unique sons sera le bruit infernal des klaxons. Nous voulons d’un endroit calme et serein. Comme l’est le pont aujourd’hui.
Maintenant que nous avons la chance de développer un nouveau quartier, apprenons des erreurs du passé et faisons un quartier vivable dès le départ, au lieu de devoir faire des rattrapages par après. Pensons à une accessibilité universelle, inclusive.
Mais cela demande du courage. Et ce courage, nous le constatons amèrement est devenu rare dans cette assemblée… J’espère que vous aurez le courage de défendre vos arguments et vos positionnements d’aujourd’hui quand les futures générations vous questionnerons sur ce gâchis.
Shahin Mohammad, cheffe de groupe Ecolo-Groen au Conseil Communal Anderlecht